Κυριακή των μυροφορων σήμερα και το ευαγγελικό ανάγνωσμα κάνει αναφορά για την επίσκεψη των Μυροφόρων γυναικών «λίαν πρωί της μιας
Σαββάτων» στο μνημείο όπου ήταν ενταφιασμένος ο Ιησούς(τουλάχιστον έτσι πίστευαν οι μαθητριες). Αργότερα πληροφορήθηκαν από τον τον Άγγελο και άκουσαν το χαρμόσυνο άγγελμα «ηγέρθη ούκ έστιν ώδε».
Θέλω να αναφερθω στο τροπάριο της ημέρας που ο υμνογράφος αναφέρει : «φύσις ασθενής τήν ανδρείαν ενίκησεν ότι γνώμη συμπαθής τώ Θεώ
ευηρέστησε» που θα πεί " το γυναικείο φυλο νίκησε το αντρικό" Τι ωραίοι στίχοι!
Τι πραγματικά συνέβη και τι εορτάζουμε σημερα;
Όταν κάποιο προσωπό μας πεθαίνει (όπως στην παρούσα στιγμή ο Ιησούς πάνω στο ΣΤΑΥΡΟ , όλοι του συμπαραστεκόμαστε) τον περιποιούμαστε, κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να μείνει ευχαριστημένος για όσα λεπτά του απομένουν. Στην συνέχεια, όταν νεκρωθή, συνεχίζουμε την περιποιηση του σωματός του ωστε να αναπαυθεί η ψυχούλα του. Τελούμε επίσης τριήμερα,τρισάγια, μνημοσυνα κτλ.
Αντιθέτως, ο Ιησούς που περνούσε φριχτά μαρτυρια εκείνη την ωρα δεν του συμπαρασταθηκε κανείς. Μέχρι και ο μεγαλύτερος τον αποστόλων,Πέτρος, δηλαδή βράχος της πίστεως , αρνηθηκε τον Κύριο. Όλοι οι μαθητές του μόλις παρέδωσε το πνεύμα ο Κυριος στο Πατέρα του κρυφτηκαν και κλειδομπαρώθηκαν μέσα σε ένα σπίτι, διοτι ντρέποταν και φοβουταν τους Εβραίους. Εξαίρεση όμως σε αυτό το συμβάν αποτέλεσαν κάποιες γυναίκες, οι οποιες ηταν μαθητριες του Κυρίου μας.Ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία η του Ιακώβου & η Σαλώμη τον Τάφον του
Κυρίου οι οποίες «κατέλαβον» & έλαβαν τον μισθό της φιλοθεΐας τους & την
αμοιβή της ανδρείας τους, όταν άκουσαν από τον Άγγελο «ο Σωτήρ εξανέστη
του Μνήματος».Με άλλα λόγια, οι γυναίκες φέρθηκαν αντρικεια ενώ οι άντρες όχι. Οι γυναίκες υπερνικησαν χαριν της πιστεως τους το φόβο, αντιθετως οι άντρες υποδουλώθηκαν σε αυτόν
2 σχόλια:
ο Ιησούς που περνούσε φριχτά μαρτυρια εκείνη την ωρα δεν του συμπαρασταθηκε κανείς.
Ο Ιωάννης πάντως μαζί με την Παναγία ήταν στο σταυρικό μαρτύριο! (Ιω. 19, 26-27)
Όλοι οι μαθητές του μόλις παρέδωσε το πνεύμα ο Κυριος στο Πατέρα του κρυφτηκαν και κλειδομπαρώθηκαν μέσα σε ένα σπίτι, διοτι ντρέποταν και φοβουταν τους Εβραίους.
Εκτός βέβαια από τον Ιωσήφ από την Αριμαθαία που παρότι φοβούμενος είχε το θάρρος να ζητήσει και να πάρει το σώμα του Ιησού από τον Πιλάτο!
Με άλλα λόγια, οι γυναίκες φέρθηκαν αντρίκεια ενώ οι άντρες όχι. Οι γυναίκες υπερνίκησαν χάριν της πιστεως τους το φόβο, αντιθετως οι άντρες υποδουλώθηκαν σε αυτόν
Εντούτοις, ο Πέτρος και ο Ιωάννης έτρεξαν αμέσως στο μνημείο όταν οι γυναίκες τους είπαν πως έλειπε το σώμα του Ιησού! (Ιω. 20, 2, 10)
Όταν έφυγαν, η Μαρία είδε δύο άγγελους και τον ανεστημένο Ιησού (Ιω. 20, 11-18) Το βράδυ της ίδιας ημέρας εμφανίστηκε σ' όλους τους μαθητές, πλην του Θωμά (Ιω. 20,19)
Πέραν τούτων, είναι άστοχο το να συγκρίνουμε τη σημερινή πρακτική σε σχέση με τους νεκρούς, με τον σταυρικό θάνατο του Ιησού. Διότι
τότε η σταύρωση έγινε από τους Ρωμαίους και με την συγκατάβαση των Εβραίων, οπότε δικαιολογείται ο φόβος των μαθητών. Δεδομένου πως δεν είχαν εννοήσει καλά τη Γραφή πως θα αναστηθεί ο Ιησούς (Ιω. 20,9). Στα περί μνημοσύνων, τρισάγιων κ.α., αυτά ανήκουν στη χριστιανική παράδοση και όχι στην εβραϊκή. Τέλος, η «αντρίκεια συμπεριφορά» των γυναικών εν αντιθέσει με το φόβο των μαθητών, περιορίζεται στην εθιμική τότε πρακτική, να πηγαίνουν γυναίκες να αλοίφουν σώματα νεκρών! Βέβαια κάμποσα κυριακοδρόμια παλαιότερων δεκαετιών αντανακλώντας επιρροές από τον Ρωμ/σμό, προτάσσουν την υπέβαση του φόβου, αναδεικνύοντας έμμεσα τον Πέτρο που έτρεξε αμέσως και αυτός να ελέγξει τον άδειο τάφο του Ιησού. Εδώ όμως βλέπουμε τη δράση και των μαθητών του Κυρίου που δεν ήταν στο στενό κύκλο των 12.
Και μάλιστα εμφανίζεται πρώτα σε αυτούς ο Ιησούς (Μαρία). Και σ' αυτό το σημείο νεότερες μονογραφίες έχουν ρίξει μεγαλύτερο βάρος!
Έγραψα κάτι παραπάνω, θυμούμενος τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στη θεολογική σχολή, όπου είχα ασχοληθεί εκτενώς με τα κυριακοδρόμια!
γεια σου Θοδωρη! καλη εβδομαδα!
Δημοσίευση σχολίου